adrianG scrie:Intentionez anul acesta sa plec din Craiova spre Thasos via Bechet sau Calafat (pe unde e mai ok),nu am mai fost de 2 ani si avand in vedere noile drumuri din Bulgaria ,care este cea mai buna ruta spre Kulata?
Multumesc!
Noroc Adrian,
Nu stiu daca mai e de actualitate intrebarea ta insa incerc sa vin cu ceva informatii. Sau poate gasesc utile informatiile mele si altii.
Traseul a fost Craiova - Thassos/Limenas si pe bord-ul masinii am inregistrat aprox. 1500 km tot drumul. Nu ai nevoie de GPS, Waze, Tom-Tom, HERE, Google si alte dracovenii din astea. Tot ce-ti trebuie la drumul asta este atentie, vedere buna si ceva memorie, pe tot traseul gasesti indicatoare care sa-ti arate pe unde s-o iei. Daca insa o sfeclesti si ajungi la naiba-n praznic atunci un GPS te ajuta sa iesi din incurcatura, sau macar sa-ti spuna unde esti.
Drumul este destul de anevoios, atat la dus cat si la intors am petrecut cate 12h pe drum. Am sa impart traseul in dus si intors, cu explicatiile de rigoare pentru a fi usor de urmarit/inteles.
A. Dus
Traseul pe care l-am ales este:
Craiova-Calafat-Vidin-Montana-Vratsa-Botevgrad-Sofia-Blagoevgrad-Kulata-Serres-Kavala-Keramoti-Limenas
Am plecat din Craiova dupa ora 23 si am ajuns la locatia unde aveam cazare (10 km de Limenas) putin dupa ora 11 a 2-a zi. Nu m-am incurcat pe drum, n-am asteptat cu orele in vama si chiar am nimerit in Keramoti cand pleca bacul. Pana in Calafat-Vidin am facut cam o ora si jumatate, cu alimentat cu tot iar in vama cred ca am stat cam 15 minute.
Greul l-am dus in Bulgaria unde am petrecut 6 ore si jumatate pe drum, fara nicio oprire (asta era si scopul; retineti ca pe site-ul MAE inca suntem atentionati sa nu tranzitam noaptea Bulgaria) si mergand 99% legal (respectand toate limitele tampite de viteza, care de multe ori ma innebuneau). Distanta de parcurs in Bulgaria este de 450 km, 250km de la Vidin pana la Sofia si vreo 200 km apoi pana la granita la Kulata. Cred ca am parcurs vreo 150 km pe autostrada, din care poate 80 km ii pot numi de autostrada, anume dupa Sofia spre Blagoevgrad (A3).
Drumul mi s-a parut sinistru, cel putin pana aproape de Botevgrad; nu cred ca m-au depasit 5 masini si nu cred ca au venit 20 de masini pe contrasens. Mergeam noaptea prin pustietati si de multe ori imi puneam problema daca merg sau nu pe unde trebuie ...
In Grecia am petrecut cam 2 ore si jumatate pe drum pana la Keramoti de la granita cu Bulgaria - aprox. 200 km, foarte putin am mers pe autostrada, poate 50 km, nu stiu exact. Apoi a urmat imbarcarea, drumul pe mare cu bacul si debarcarea, poate undeva la o ora (traversarea cu bacul dureaza 35-40 minute). Drumul in Grecia a fost putin pe repede inainte, cu incalcare de restrictii de viteza, dar totusi de bun-simt.
Practic durata de condus efectiv a fost de peste 10h (orientativ).
1. Craiova
Asigura-te inca o data ca ai la tine documentele personale (buletin/pasaport, declaratii notariale daca este cazul pentru copii etc) si documentele masinii (obligatoriu Certificatul - il cer la vama, asigurare etc).
2. Calafat
Aici recomand sa ajungi oarecum cu rezervorul gol astfel incat sa alimentezi pentru tot drumul. Deoarece n-am alergat masina am avut un consum mediu de 6l (Skoda Superb) - parfum.
Trecerea granitei ar trebui sa fie relativ rapida; dupa verificarea documentelor ajungi la cabina pentru plata taxei de trecere pe pod (doar nu credeai ca e gratis
). Sa ai de preferat schimbat 27 RON (obligatoriu la intoarcere sa ai 6 EUR schimbat sa platesti la Bulgari).
Imediat cum ridica bariera incearca sa parchezi pe partea dreapta pentru a merge sa iei vigneta pentru Bulgaria. Daca sunt tiruri parcate poti opri si pe marcajele dintre benzi, nu te impusca nimeni. Cabina de unde poti lua vigneta este imediat in dreapta. Aici ai varianta de a plati 8 EUR pentru numai 7 zile sau 15 EUR pentru o luna (nu cred ca e cazul de mai mult). Un prieten insista ca pentru camioane poti lua pe zi, dar nu cred ca e cazul pentru turisme ... In fine ar fi bine sa ai schimbat EUR altfel doamna de la ghiseu face pe proasta ca nu are rest. Mie nu avea sa-mi dea 5 EUR rest la 20, dadea din umeri, cu alte cuvinte spunea "nu mi-i lasi mie?". I-am aratat ca are niste monede pe birou sa mi le dea pe alea - cred ca in prostia ei a uitat sa le ascunda. S-a mirat ca vreau si monede si i-am zis ... "ce, astea nu merg la piata?" (fireste in engleza pentru ca doamna n-a vrut romana, mi-a transmis "Inglis"). A strambat din nas si si-a adus aminte ca mai are o cutie cu bani de unde mi-a dat o bancnota de 5 EUR.
Sa lipesti vigneta in geam, n-o baga in bord.
3. Vidin
Imediat ce ai trecut podul vezi indicatoare catre Sofia/Montana. Indicatoarele sunt in principiu "dublate", adica ai primul indicator scris cu alfabetul chirilic, apoi unul la 20-30m scris cu alfabetul latin, sau ambele variante pe acelasi panou. Recomand sa incerci sa memorezi si forma chirilica a denumirilor localitatilor, posibil sa apara panouri scrise doar in alfabetul chirilic. Daca vei calatori noaptea prima parte din drumul catre Sofia este destul de obositoare deoarece pe o portiune de vreo 40-50km cred drumul este proaspat turnat, insa nu este marcat. Acest lucru te termina noaptea pentru ca practic nu vezi pe unde mergi. Exista insa indicatoare in curbe. Dupa vreo 20km eu mi-am scos un GPS din bord si l-am pus sa vad naiba si eu drumul pe unde merg. Imi mai aruncam ochii pe el sa vad cum serpuieste drumul.
4. Montana
Cred ca sunt vreo 100km pana aici, iar cand te apropii intri pe un drum nou facut care insa nu-mi aparea pe GPS-ul pe care-l foloseam pe post de harta (desi am Here Maps vers 2016). Asa ca daca folosesti un GPS pentru navigare si te arata pe camp sa nu te sperii, continua-ti drumul.
Aici ai la fel indicatoare spre Sofia/Vratsa. To the a-i-r-p-o-r-t
5. Vratsa
Drumul e clar, ai indicatoare Sofia/Botevgrad
6. Botevgrad
Aici intri pe "autostrada" A2 catre Sofia. Ai indicatoare, nu e problema. Daca tranzitezi pe timpul zilei este posibil sa ai parte de ambuteiaje din cauza lucrarilor de reabilitare; am intalnit cateva la intoarcere si erau cozi si de cateva sute de metri.
7. Sofia
Partea care ii sperie pe multi, inclusiv pe mine. Nu e de mirare, considerand post-urile anterioare cu poze, filme, comentarii ... etc. Ce pot sa spun este ca eu am trecut fara nicio bataie de cap. Primul indicator pe care l-am intalnit si care arata drumul spre Kulata este inainte de intersectarea lui A2 cu E80 a fost singura informatie pe care am folosit-o. Am luat dreapta am urcat si am intrat pe E80 apoi tot inainte, ce-i drept cativa kilometri buni, pana am ocolit Sofia si dupa un sens giratoriu imens am urcat pe A6 catre Kulata/Blagoevgrad. Pe tot traseul asta intalneam idicatoare cu Kulata.
Asta a fost tot. Inteleg ca e varianta sa ignor acest prim indicator catre Kulata si sa intru pe Tangenta, sau cum i-o spune. Poate e un ocol dar eu recomand varianta aleasa de mine, e simplu si fara bataie de cap.
Atentie mare pe autostrada A6, aici intalniti echipajele de politie care se pozitioneaza fie la intrarea in tunel fie la iesire. Sunt restrictii de viteza inainte de fiecare tunel si astia abia asteapta. Aici am intalnit primul echipaj de politie.
8. Blagoevgrad
Dupa ce cobori de pe autostrada A6 urmezi drumul catre Kulata. Ai indicatoare, totul e OK.
9. Kulata
Trecerea granitei dureaza la fel de putin, dupa verificarea documentelor ajungi la cabinele de plata. Da plata, grecii au introdus si ei o taxa de tranzit de 2,40 EUR pentru turisme (o platesti si la iesire). Sa ai deci pregatiti banii.
10. Serres
Odata intrat in Grecia intri direct pe "autostrada" si trebuie sa urmezi drumul catre Serres. Aceeasi poveste si aici cu indicatoarele "dublate" si cu memoratul numelui grecesc al localitatilor. In apropiere de Serres vezi indicatorul catre Drama si Ring Road (centura). Pe aici o iei ca sa ocolesti orasul. Mare atentie pe aceasta portiune de drum, si in general pana la Kavala, pentru ca sunt multe semafoare in functiune si ai tendinta s-o iei la goana insa trebuie sa opresti.
Aici exista probabil si alte variante, inteleg ca unii coboara cumva spre autostrada catre Salonic si apoi merg numai pe autostrada pana la Kavala - n-am idee pe unde si cum.
Eu m-am orientat catre Drama, ai indicatoare destule. Si pe drumul asta ai doua variante. Undeva pana spre Drama (dupa Stathmos Lefkotheas) apare un prim indicator spre Kavala la dreapta (langa o sina de cale ferata). Pe aici am apucat-o la dus. Este un drum relativ mai scurt care duce in acelasi loc ca si cel prin Drama. Pentru simplitate iti recomand sa ignori acest prim idicator si sa continui catre Drama si de acolo spre Kavala.
11. Kavala
Ajuns in Kavala urmeaza indicatorul catre Xanthi, te va duce pe autostrada de unde dupa vreo 25-30km (cred) iti arata indicator spre Keramoti (iti apare un prim indicator catre Nea Karvali dar e trecut si Keramoti, ignora-l, mergi pana apare indicator spre Keramoti clar). Cobori de pe autostrada si urmezi drumul pana la bac. Ai indicatoare, totul e ok.
12. Traversarea cu bac-ul
Intereseaza-te de orarul bac-ului. Gasesti online site-ul Thassos-Ferries cu toate informatiile necesare. Am platit 27 EUR pentru traversare (3,5 EUR x 2 adulti si 20 EUR masina peste 4,20m lungime).
B. Intors
Traseul a fost acelasi, dar invers :p
Drumul de intoarcere desi a durat tot 12h a fost mai lejer din punctul de vedere al timpului petrecut la volan. Pe bac am facut tot o ora apoi tot 2 ore si jumatate drumul prin Grecia de la Keramoti pana la granita cu Bulgaria. Am castigat in schimb la drumul prin Bulgaria, pe care am traversat-o in doar 5h de data aceasta, insa cu alergat putin de masina. Am profitat ca este ziua si exista trafic destul sa ma iau si eu dupa unul si dupa altul.
Din pacate am stat cam 30 minute la granita la Kulata si vreo 40 minute la Calafat.
Atentie cu politia prin Bulgaria, pe cei 450km am intalnit 8 echipaje de politie, primul chiar in Kulata, si ultimul inainte de Vidin. Nu pot sa spun daca erau sau nu cu radar toti, dar toti aveau cel putin o masina oprita langa ei.
1. Keramoti
Dupa coborarea de pe bac am urmat drumul spre Kavala (Aeroport) sa urc pe autostrada. Ai indicatoare cand te apropii sa intri pe autostrada spre Xanthi si apoi imediat apare Kavala. Intri pe autostrada si iesi la indicatorul catre Kavala/Drama.
2. Kavala
Urmezi drumul catre Drama, iti arata spre indicator si Bulgaria.
3. Drama
Drumul este destul de bun, larg. Urmezi indicatorul spre Serres/Bulgaria
4. Serres
Aici ai indicatoare catre Promachonas/Bulgaria.
5. Kulata
Intrat in Bulgaria pe timp de zi trebuie sa ai grija la echipajele de politie. Ii vezi inca de la granita.
6. Blagoevgrad
Aici intri iar pe autostrada A6 catre Sofia
7. Sofia
Din pacate aici n-am nimerit, sau nu a fost indicat drumul pe care am venit, insa intuiesc ca trebuie sa iesi de pe autostrada la primul Tranzit pe care-l intalnesti, cam cand apar primele blocuri. Cu coada ochiului am vazut trecand peste el, sensul giratoriu gigant cu directie spre Sofia.
N-a fost o nenorocire, cand s-a terminat autostrada am intrat probabil pe ceea ce se numeste Tangenta, care inca este in lucru dar nu este o grozavie. Vei intalni un prim sens giratoriu unde cuvantul cheie este Varna, adica vei iesi pe directia pe care un indicator mic, improvizat, arata Varna. Asta este drumul catre Vidin. Practic este a 2-a iesire din sens, prima cred spre Sofia, iar a 3-a spre Lom (scris in alfabetul chirilic). Pe aici am luat-o eu insa dupa 5km mi-am dat seama ca nu sunt pe drumul cel bun si am revenit luad-o spre Varna.
De aici drumul e simplu tot urmaresti indicatoare cu Varna/Botevgrad. Vei intra pe autostrada A2 si la un moment dat incep sa apara si indicatare cu Vidin. Din nou, memoreaza si forma chirilica.
Trebuie sa cobori de pe autostrada sa mergi spre Botevgrad.
8. Botevgrad-Vratsa-Montana
Intalnesti indicatoare cu Vidin si chiar Calafat.
9. Vidin
Urmaresti indicator cu Calafat. Acceasi poveste cu plata pentru trecerea peste pod, cum spuneam sa ai pregatiti 6 EUR.
Drumul de intoarcere deci am condus efectiv aproape 9h (orientativ). Desi am carat dupa mine si statia cu antena de 2m nu mi-a folosit la nimic; la intors nici n-am mai montat-o. La dus am tot strigat dar niciun raspuns, nici nu auzeam ceva, doar cateva discutii intre tiristii cu al caror drum ma mai intersectam din cand in cand (inteleg ca E79 la bulgari interzice masinile peste 12t si titurile urmeaza alt drum).